Anders Rohdin´s toplista över Rolls-Royce och Bentley
 

Facebook 2019-02-19 – 2019-04-04.

Nu startar jag en ny mini-serie med mina 15 favoritbilar av märkena Rolls-Royce & Bentley. Skall bli kul att se vad Ni tycker.

Plats 15 av 15:

Bentley Empress II by Hooper & Co London.
Mellan åren 1985 till 1991 lätt karosserifirman Hooper & Co bygga om fem stycken fabriksnya "normala fyrdörrars Bentley Turbo R bilar" till dessa coupéer. Priset blev nästan tre gånger så högt som för standardbilarna.

Jag gjorde mycket affärer med Hooper på den tiden så jag har varit med och följt tillverkningen under hela tiden. Man tycker något om dessa bilar, antingen älskar man dem eller så hatar man dem skulle jag tro, men jag gillar dessa så exotiska coupéer, framför allt bakifrån.







Plats 14 av 15:

Rolls-Royce Silver Cloud med systermodellen Bentley S.
För andra världskriget gjorde man inga egna karosser på fabriken utan kunden fick köpa ett chassi bara. 1955 kom den här bilen som andra generationen med egna karosser från Rolls-Royce & Bentley Motors i Crewe.
Den hade designas av numera en legend inom bil-design John P Blatchley (1913 - 2008). Han hade sitt förflutna som designer för den anrika karosserifabriken Gurney Nutting, där han blev chef-designer redan vid 23 års ålder!

Han kom till Rolls-Royce under kriget då han var med och designade flygmotorn Merlin. Silver Cloud & S hade från början en 4,9 liters rak sexa under huven.

1959 ersättes den av en V8 på 6230 cm och döptes om till Silver Cloud II respektive S 2.

1962 kom så serie 3 som fick fyra strålkastare i nosen. De tillverkades fram till 1966 då efterträdaren Silver Shadow kom, även denna var designad av Mr Blatchley. Det kan tilläggas att jag och Carina har en Bentley S från första året 1955 som ställdes ut ny på Earls Court Show i London som ny av fabriken.

Den bilen är nu under en totalrenovering och kommer att få samma färg som bilen på bilden, då den är både snygg och original på vår bil från ny.. Ja vad tycker Ni om dessa bilarna?



Plats 13 av 15:

Bentley Continental GT 2019. Jag bara älskar den. De första kom ju ut redan 2003, men i år blev det en regel ansiktslyftning på både ut & insidan. W12:a på 6,0 liter på 670 hästkrafter som får bilen att gå från 0-100 km/t på 3,8 sekunder och toppa 331 Km/t!!



Plats 12 av 15:

Bentley R-type Continental 1952-55
Dessa underbara Continental chassin tillverkades mellan 1952 till 55 i 208 exemplar varav 193 fick den vackra "fastback" karossen från H J Mulliner. Två finns i Sverige, En ägs av Familjen Söderström i Malmö och en till vår vän Helen Elmgren, Lidingö. Några kort är tagna av vännen Mårten Carlsson.







Plats 11 av 15:

Rolls-Royce Phantom II, All wheather convertible by Thrupp Maberly 1934. Vist är den här Maharadja-bilen väldigt vacker. Jag har sett den några gånger då den var på ett bilmuseum i Strattford Upon Avon i England.



Plats 10 av 15:

Det var väldigt många av Er som gillade Rolls-Royce Silver Cloud / Bentley S. På Bentley gjordes en "Continental version" alla med special karosser av olika slag. De var snabba fina långfärdsbilar. Här ser Ni Bentley S III Continental 2 Door Saloon by H J Mulliner, som tillverkades mellan 1962-66 i endast 11 exemplar. Fast den gjordes också på S 1955-59 i 32 ex och S II 1959-62 i hela 95 exemplar.







Plats 9 av 15:

Bentley 4½l S/C (kompressormatade). Så här ser en riktig tävlingsbil ut. Bentley började att bygga bilar 1919, det var 3 l modeller med 4 cylindriga motorer som vann Le Mans 24 timmars 1924 & 27. 1927 kom det ut en 4½ liters modell som vann Le Mans 1928. Dessa gjordes i 720 exemplar fram till 1931 varav 55 försågs med kompressor som den på bilden.

Kompressorbilarna höll dock inte så bra och var i vinnande position tvungna att bryta på Le Mans med sönderbrända ventiler eller kolvar. Bentley ansåg att det var bättre att göra större motorer så han kom ut med en ny modell "6½ liter Speed Six", dessa vann Le Mans 1929 & 1930. Men visst är 4½ l S/C en vacker och kraftfull bil. 1931 blev det konkurs och Rolls-Royce tog över företaget.
 


Plats 8 av 15:

Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost "London to Edinburgh" Sport Tourer 1913. Chassinummer 1701.

Bilen är en av världens mest kända bilar, Den kördes ny tur och retur mellan London - Edinbourgh på endast högsta växeln och alla motortidningar skrev om bragden. En enligt mig en "ursnygg" sportbil från före 1:a världskriget. Jag har haft nöjet att följa bilens renovering som skedde på P & A Wood i England.



Plats 7 av 15:

Rolls-Royce Phantom III Sedanca De Ville av Arthur Mulliner 1938. Chassis nummer 3CP102.

Bilen användes som ny i huvudsak till Concoures D´Elegance- tävlingar där den blev väldigt känd och framgångsrik. Det skrevs också en stor artikel i Engelska Motor om bilen.

Den ställdes av 1940 p g a kriget. Utrustningen var helt otrolig eller vad sägs t. ex. om rakapparat, dammsugare, tekokare, skrivmaskin, klocka, interntelefon, takräcke, operalampor, cigarretui, barskåp, bord träpaneler i Stillahavslönn mm mm.

Redan när jag såg den här bilen första gången hos min "Bilhandlarvän" Gerry Porter i London blev jag så förälskad i den. En lågmilare helt i originalskick. Sist jag såg bilen var på Annual Rally i England sommaren 2018. Nu är den till salu hos P & A Wood.
 







Plats 6 av 15:

Rolls-Royce Phantom V Sedanca De Ville av James Young 1959-1967

Jag älskar verkligen dessa så enormt stora bilar med den så fina designen från James Young. De byggde 196 karosser på dessa chassier och av dem var det 10 Sedanca De Ville, det vill säga att det fanns ett tak att ta bort över chauffören.

Man fick också låna det av Hooper & Co designade bakre sidofönster som är som en spets nedtill, bara två sådana byggdes som Sedanca De Ville. Den sista 1967 åt Jack Barcley som köpt upp James Young. Den lackerades i ägarföretagets färger Gul & Svart.







Plats 5 av 15:


Bentley Tourer by Vanden Place 1933-40.
Efter att Rolls-Royce köpt upp krisdrabbade Bentley 1931 visste man inte riktigt vad man skulle göra med märket efter att man stängt ned deras fabrik.

Det fick bli en bil som byggde på det "lilla Roll-Royce chassiet" men med dubbla förgasare så att de blev lite sportigare. De första kom ut 1933. Många olika karossfabriker har gjort stordåd på dessa så snabba och kvalitetsmässigt fina chassina.

De finaste enligt mig var dessa öppna karosser från Vanden Place. Den första byggdes åt världsrekordhållaren på bil, Malcom Campbell. Endast 17 karosser kom att byggas.


Plats 4 av 15:

Rolls-Royce Phantom II Continental "Three Position Drophead Coupé" by Gurney Nutting.
Vilka underbara bilar, man kunde välja att ha cabrioletten helt stängd eller halvöppen alterantivt helt öppen. Därför namnet "Three Posistion Drophead Coupe".

Designer var H R Owen i London och Gurney Nutting byggde endast 12 exemplar.




Plats 3 av 15: "Bronsmedalj"

Rolls-Royce Silver Cloud Drop Head Coupé by H J Mulinner. Den här bilen är av serie 2 som byggdes mellan 1959 till 1962 i 107 exemplar. Vi fick förtroendet att renovera den här bilen till nyskick.

Det kom också att bli min och Carinas bröllopsbil. Den såldes senare till Sant Moritz där den vann första pris på en mycket stor Concurse De Elegance tävling.



Plats 2 av 15: "Silvermedalj"

Ja på andra plats blev det återigen en specialkaross från 1950-talet. Bentley S Continental 2 Door Drope Head Coupe by Park Ward. Designad av smått legendariska John Blatchley. Dessa vackra cabrioleter byggdes bara på Bentley S chassin med den stora sexcylindriga motorn 1955-59. Totalt gjorde man 95 stycken (+ 4 stycken på R-type Continental).


 

Plats 1 av 15: "Guldmedalj" 

Ja här ser Ni den för mig utan tvekan vackraste och mest intressanta bilen som någonsin tillverkats.
Det är en Rolls-Royce 40/50 HP "Silver Ghost" Open Top Roi-Des-Belges av Barker & Co 1907. Chassinummer:60551. Registreringsnummer AX 201.

Den stora sexcylindriga chassina med namnet 40/50 HP tillverkades mellan 1907 till 1925 i totalt 7.876 exemplar. De kunde beställas i tre versioner. "N" = Nickel, "B" = Brass samt "S" = Silver. Nästan alla var i "N"-version.

Den här bilen 60551 var den 12:e tillverkade och kom att bli Försäljningschefen Claude Johnson demonstrationsbil. Han lät tillverka den i Silver versionen med den otroligt vackra karossen av favorit karosseritillverkaren Baker & Co. Bilen lackerades i silver och han lät döpa den till "Silver Ghost".

Namnet syftade på den tysta gången och dess färg, samt att alla blank delar var i silver! När bilen var ny var den med i "The Scottish reliability trials" och direkt efter det kördes den "Non Stop" mellan London och Glasgow i hela 24.000 km! Det var fyra förare som turades om att köra den dygnet runt, en av dem var Charles Rolls.

Efter detta för tiden extrema provet, plockades bilen isär i alla dess delar och sattes ihop igen. Reparationen kostade endast dryg £2 i reservdelar. Detta var en enorm bragd och det skrevs spaltkilometers i all värdens press om detta och så var slogan "The Best Car In The World" uppkommen.

1908 såldes bilen till en man som körde massor av mil med den fram till 1948 då han skänkte tillbaks den till Rolls-Royce Motors! 1991 fick P&A Wood i Essex i uppdrag att totalrenovera bilen till absolut nyskick av fabriken.

Jag hade äran att följa hela renoveringen kvartalsvis som tog några år i anspråk. Även därefter har jag sett den minst en gång om året. Bilen ägs nu av Bentley Motors då den ingick i affären då de tog över hela fabriken 1998.

BMW som har rättigheterna till namnet Rolls-Royce har förgäves försökt att köp loss den. Men Volkswagen vill ha kvar bilen i sina samlingar som ju är den mest kända av alla bilar. Den har troligen ett värde idag på mellan 500 miljoner till 1 miljard!

Jag tror att bilden där jag sitter på den är tagen på min 50-årsfest 2008.







När Cloude Johnson var ute och demokörde bilen med någon dignitet, brukade han åka till en svag uppförsbacke. Lägga i högsta växeln och öka handgasen något. Gå ur bilen och gå snabbt ett varv runt den, medan den gick av sig själv (!). Kliva upp i bilen och ge gasen i botten och acca till hög hastighet, utan ett enda ryck. Allt på högsta växeln! Det brukade sluta med att passagerarna köpte sig en Silver Ghost "Ty ingen anna bil på marknaden var i stånd till något liknande".