SPA resa till Pärnu, Estland 13-21 oktober 2019
Vi har nu varit på detta SPA i Pärnu flera gånger. Tror att detta var den nionde gången.
Vi reste med Byberg & Nordin från Norrland. Vet av erfarenhet att deras resor är de bästa.
Det bästa räcker gott för oss.

De plockade upp oss vid Gävle Bro. Med på bussen var två av våra vänner från Sundsvall (Ann-Marie och Gudrun). Dessutom träffade vi chauffören Anders, som vi träffat tidigare (trevlig pojk). Christina var reseledare och det blev en ny mycket trevlig bekantskap.

Resan till Stockholm (Värtahamnen) gick snabbt och smärtfritt. Ombord kom vi direkt och de flesta av oss gick till Buffén redan klockan 17.00. Bra att äta tidigt, för det händer så mycket på båten. Har man tur kan man ju alltid äta igen senare (nattmacka med tillbehör).

Framme i Tallinn. Med vår buss fortsatte färden till Pärnu. När vi kom fram så blev det lunchbuffé. Därefter rummen. På eftermiddagen, den första behandlingen, massage.

Tisdag morgon - Champagnefrukost
Det var det sedan varje morgon

Därefter - läkarbesök. Tillsammans med henne (doktorn, svensk talande)  kom vi överens om vilka behandlingar som jag skulle få dagligen. Varje dag får man tre behandlingar. Vill man ha fler så får man köpa det. Maj-Britt och jag bokade fotvård. Hon gjorde fler behandlingar, men jag har inte koll på dessa.

På tisdagen blev det Massage, Undervattenmassage och saltkammaren för mig.

15.30 ut i bussen och stadsrundtur. Jag har åkt den så många gånger, så att jag själv skulle kunna vara guide. Maj-Britt avstod. Kom hem igen och till en väntande middags buffé.

På kvällen arrangerades en trivselkväll för alla i vår buss. Annelie som jobbar på kontoret presenterade företaget och vilka förändringar som skett.

Christina ledde en musiktävling, där jag tror att alla vann. Därför utsåg Christina vilka som vann priser.
De bjöd på kaffe och en likör, Vana Tallinn.

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig, utan måste berätta om "likörens" historia och hur man ska dricka den för att få uppleva dess magiska kraft.

Onsdag
Massage, Saltkammaren, Lunchbuffé, Fotvård, Virvelbad för fötterna.
Upp i baren på taket; dubbel espresso och dubbel Vana Tallinn.
Jag älskar SPA.

Middagsbuffé och sedan Mulli Bar. Jag tog bara "isvatten" med citronskiva. Nästa blev med limeskiva.
Många i vårt sällskap var där. Mycke snack.

Torsdag
Undervattenmassage, Kroppsmassage och Saltkammaren. En vilodag.
Lunchbuffé, Eftermiddagskaffe med tillbehör, Middagsbuffé och avslutning i Mulli Bar.

Fredag
Massage, Återbesök hos läkaren, Virvelbad för fötterna, Saltkammaren.
Hemlig resa
Vi åkte norr om Pärnu. Från den stora vägen tog vi en mindre väg. Bussen tog upp nästa hela vägbredden. Efter en stund svängde vi av vägen. Ingen skylt. Fortsatte på en väg där det inte gick att mötas. Nytt vägskäl. Svängde till en skogsväg. Den slingrade sig fram. Det var med stor försiktighet som bussen tog sig fram. Möte ej möjligt.
Plötsligt - en före detta vaktkur.
Passerar dessa och ser längre fram kaserner för militär och bortom detta flera stora tegelbyggnader.
Vi har kommit fram till "Villa Andropoff".

Idag hotell, camping och golfbana.
Tidigare en hemlig semesteranläggning för partipamparna i Estland och Sovjet.
En av sidobyggnaderna är en biograf. Vid ett tidigare besök fick jag gå in i den byggnaden.
Stor biografsalong med stora vräkiga fåtöljer och serveringsbord. Där satt pamparna och såg på amerikanska western filmer. De var ju förbjudna i Öststaterna.

Nu fick vi inte se detta, utan fick nöja oss med gott kaffe och en sagolik bakelse.

På Tervis finns också en a´la carte restuarang. Där kan man boka bord mot ett mindre tillägg.
Först en starter

Förrätten var getost på en salladsbädd med röd och gul rödbeta i botten. Det var nog en av de bästa jag ätit. Varmrätten valde jag vildsvinshals och Maj-Britt tog gös (fiskad i Pärnubukten). En upplevelse.

Avslutade med tre sorters hemgjord glass

Som vanligt avslutning i Mulli Bar

Lördag
Undervattenmassage, Saltkammaren och Massage. Han (blind) som gjorde denna massage har varit där i många år. Han är mycket duktig och pratar bra svenska.

När vi är i Pärnu vill vi gärna besöka en restaurang på stan. Genom årens lopp har vi provat på många, men fastnat för två. Den tyska "Edelweiss" (wienersnitzel större än tallriken) eller den Ryska Posti poisse.
I år blev det den ryska. Den är känd för tre saker.
1. Ölet - Impreator
Tillverkas där. Finns bara att köpa där. Tidigare var de hovleverantör till den ryska Tsaren.
2. Maten
3. Karl XII bodde där. Han väntade på att få träffa Tsar Peter. Han fick höra att Tsar Peter hade anlett till Rakverre. Han tog sin häst för att möta honom. Ett kvarter från detta värdshus tappa Karl XII`s häst en sko. Den finns nu att se på en järnpinne på taket.

Vi var ett tjugotal som kom dit, tack vare Anders och Christina. (Hög servicenivå) Vi kom hem också.
Alla fick möjlighet att beställa varmrätten innan vi kom dit. Förrätt, dryck och efterrätt klarades på plats.
Jag skulle naturligtvis ha en förrätt.

Valde saltgurka med varm honung och en iskall vodka. Det jag fick in var betygligt mycket mer än vad jag själv klarade av. Vodkan klara jag själv. Därför fick de övriga i vårt provsmaka Saltgurka och honung. Jag tror att alla gillade smakkombinationen.

Även Ann-Maire som inte gillar saltgurka. Prova. Honungen ska helst var varm.
Varmrätten - helt supperb. De flesta valde en Irish coffee som dessert. (Ej rysk).

Det blev Mulli Bar innan sängen.

Söndag - sista dagen - hemresa
Parafin behandling av axlarna, Saltkammaren.
Klockan 11.00 skulle våra väskor till bussen.
Lunchbuffé
Bussresa till Tallinn

Innan vi kom till terminalen besökte till "Calles" - ett köpcentra.
De som ville köpa starkdrycker fick tillfälle att göra detta där.
Jag gjorde det. Stoppa allt i en låda. Märkte med namn och det placerades direkt i bussen. Helt perfekt.
Vi kom ombord på båten.

På vägen dit åt vi buffé och därför blev det ala carte.
Vi valde Grill house.
Vad åt vi - jo - hamburgare med pommes.
Låter andefattigt, men den var kanongod.
Kvällen avslutades med två shower och "isvatten med citron" och sedan med lime.

Måndag
Frukostbuffé - allt finns där.
In i bussen - mot norrland.
Utanför Tierp - kafferast

Vid Gävle Bro klev vi av. Tackade för trevligt sällskap och önskade en trevlig fortsatt resa.