Rohdins topplista
Facebook 2019-01-28 - 2019-02-16
För Er som är lite bilintresserade startar jag en liten miniserie här på
FB, med mina favoritbilar, exklusive Rolls-Royce & Bentley bilar. Får se
om Ni håller med mig.
Plats 15 av 15:
Citroën ID/DS
cabriolet by Chapron. Sedanmodellen med fyra dörrar presenterades 1955
och tvådörrars cabrioletversionen 1958. Cabrioleten tillverkades mellan
1960 till 1974 i 1.325 exemplar.
.jpg)
Plats 14 av 15:
Isotta Fraschini Tipo 8A Cabriolet by Carrosseri Worblufen 1924. Dessa
helt fantastiska Italienska bilarna konkurrerade på sin tid med märken
som Rolls-Royce. Tipo 8A med sin raka 8:a på 7,370 cc tillverkades
mellan 1923 till 1931 i 950 exemplar. De försågs med många olika
karosser, men just den här tycker jag är vackrast. Den vann första pris
på Concourse de Elegance, Pebble Beach USA 2015.
.jpg)
Plats 13 av 15:
Buick Limited Convertible 1958. Jag har inte varit någon storälskare av
sena 50-tals Amerikanare förr, men efter att vårt företag fick in den
här enormt stora och vackra bilen för en mycket omfattande
rök/brandskadesanering var jag tvungen att
titta på henne varje dag före jag gick hem på kvällarna.
Dessa 1958:or gjordes endast i lite drygt 800 exemplar. Cirka 400 finns
bevarade varav drygt 100 i Sverige!!! Tyvärr kommer nog många av dessa
att exporteras tillbaka till USA då priserna där stiger kraftigt och att
dollarn står tämligen högt just nu.
.jpg)
Plats 12 av 15:
Ursäkta men det blev en 50-tals Amerikanare på 12:e plats också, men jag
lovar det blir ingen mer på topplistan. Alla kanske inte tycker som jag
(och min fru Carina)
att de relativt avskalade Chevrolet Bel Air 1955-57 är superfina men det
tycker vi. Min favorit är den vi ser på bilden, Chevrolet Bel Air
Convertible 1955. 56:an fick bl. a en annan front och 57:an större
fenor, men som sagt jag gillar 1955 bäst.
.jpg)
Plats 11 av 15:
Lotus 72. Ja även en Formula 1 bil är ju en bil. Enligt mig är detta den
vackraste racerbilen som tillverkats alla kategorier, med sin klassiska
JPS dekor i Guld mot svar botten. Legendariske Collin Chapman var
konstruktör till bilen som tillverkades mellan 1970-75.
1972 blev Emerson Fittipaldi världsmästare i en Lotus 72. Ronnie
Pettersson tävlade med den åren 1973-75. Ronnie blev 3:a efter Emerson
1973. 1974 blev Ronnie 5:a med denna vackra skapelse.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 10 av 15:
Hispano-Suiza Type 68 BIS V12 Cabriolet by Saoutchik 1933/34. Vist är
det en väldigt snygg skapelse? Den Franska/Spanska biltillverkaren
tillverkade Type 68 mellan 1931 - 38 i endast 76 exemplar. Bilarna hade
en V12 motor på hela 9,4 liter och verstingversionen "BIS" var på hela
11,3 liter!!
.jpg)
Plats 9 av 15:
Jaguar XK 120 Coupé by Pininfarina 1954 "One-Of" Bilen visades upp ny på
Geneve Moor Show. För något år sedan genomgick den en makalös renovering
som tog nästan 7.000 timmar. 2017 var den med på Concourse de Elegance
på Pabble Beach.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 8 av 15:
Ferrari 250 Testa Rossa. Vilken skönhet! Bilen tillverkades mellan
1958-61 i endast 34 exemplar. Den V12 försedda bilen vann Le mans 24
timmars 1958 och 1960 tog man dubbelseger på denna Klassiska tävlingen.
Några få bilar har bytt ägare under senare tid och det är värdens i
särklass dyraste bilar nuförtiden med ett värde runt 400 till 500
miljoner svenska kronor.
.jpg)
Plats 7 av 15:
Jag säger bara vilken bil!!!
Bugatti Typ 41 "Royal" Dessa giganter
byggdes i endast sex exemplar mellan 1927 till 1931, alla med olika
karosserier. Flera har sedan bytt karosser ett antal gånger. Bilen på
bilden är: Chassinummer 41.111: Bilen
levererades 1932 till fransmannen Armand Esders med en roadster-kaross
av Jean Bugatti. 1939 fick bilen sin nuvarande Coupé de Ville-kaross av
Henri Binder. Bilen tillhör sedan 1999 Bugattis nya ägare Volkswagen AG.
Bilarna kostade nya £5.200 när en
Rolls-Royce Phantom samtidigt kostade £1.900! Motorn var en rak 8:a på
hela 12,7 liter som gav 280 Hk!!! Då det var dåliga tider gick det
väldigt dåligt att sälja dessa så extremt dyra bilar så man blev stående
med en massa motorer. Dessa sålde man till snabba expresståg där de
gjorde en succé.
Alla sex bilarna finns bevarade idag + en sjunde som inte färdigbyggdes,
men den byggdes färdig på 1990-talet!! En kort tid på 1980 talet fanns
det en bil i Sverige, Den köptes in av Hans Thulin, men då han gick i
konkurs såldes bilen utomlands.
.jpg)
Plats 6 av 15:
Volvo P1800.
Ja den här vackra svenska bilen kommer
högt upp på min lista. Jag har ägt ett par stycken under min ungdomstid,
men har alltid älskat den för sitt utseende. Den ritades ju av vår kända
båtdesigner Pelle Pettersson, och de tre
första prototyperna byggdes redan 1958 av Italienska Frua. 1961 kom
produktionen igång och de byggdes då i England av Jensen Motors.
Efter 6.000 tillverkade bilar 1963 tog man så hem produktionen till
Göteborg då man tyckte att Jensens kvalité inte höll "Volvo klass"
Bilarna döptes då om till 1800S. tyvärr försvann de fina krokiga
stötfångarna 1965. Bilarna tillverkades fram till och med 1973. Och vem
minns inte Roger Moore som Helgonet i Volvo P1800?!
.jpg)
Plats 5 av 15:
Packard DV645 Roadster by Dietrich 1929 Så vackra många USA-bilar var på
1920/30 talet och detta är en av mina favoriter. Tillverkades endast i
2.061 exemplar med den raka 8-cylindriga motorn under 1929. Faktum är
att de inte är så dyra häller, runt miljonen i svenska kronor.
.jpg)
.jpg)
Plats 4 av 15:
Vilka linjer! Dusenberg SJ Roadster by Gurney Nutting 1935. Ord är
överflödiga till den här Amerikanaren som fick den här Engelska karossen
redan som ny.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 3 av 15:
Nu börjar det att "Dra ihop sig" 3:a blir en Amerikanare till, men nu
blir det inga fler från det landet.
Cadillac V16 Roadster by Fleetwood
Custom 1930/31. Så här tycker jag att en snygg bil skall se ut.
.jpg)
Plats 2 av 15:
Helt underbar design. Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster by
Sindelfingen 1937. Den här vackra bilen tillverkades 1936-39 i endast 5
exemplar. Som alla 540K har den en rak 8-cylindrig motor på 5,4 liter
som utvecklar 115 HP och med inkopplad kompressor 180 HP. Jag har haft
den stora äran att ha mekat med en MB 540K
Coupé och gjort en stor renovering på en MB 500K B-cabriolet.
Dessutom totalrenoverat en MB 770K (I) Limousine åt "Big" Bengt
Erlandsson på High Chaparall som tidigare ägts av vår kronprins
Gustav-Adolf. Totalt byggdes det 342 chassin av MB 500K mellan 1934-36
och 419 stycken MB 540K mellan 1936-40 samt 88 stycken MB 770K mellan
1938-43. Några spezial Roadsters har sålts det senaste åren för mellan
$9-12.000.000 (dryga 100 miljoner svenska kronor). Titta och njut.
.jpg)
.jpg)
Plats 1 av
15: GRATTIS FRANKRIKE. NI HAR GJORT DEN FINASTE BILEN ENLiGT
MIG Vinnare: Delahaye 175 S Roadster by Saoutchik 1949.
2010 höll jag på att ropa in bilen på RM/Sohtebys auktion i Monteray
Pebble Beach åt en god vän men vi blev överbjudna tyvärr. Här kommer en
liten kort historia om bilen före detta.
Den 6-cylindriga och 160 hästkrafters bilen såldes ny till en rik
engelsman vid namn, Sir John Gaul som på den tiden bodde i Paris. Han
köpte bilen för att använda den i huvudsak till Concours d’élégance
events. Han vann bland annat i Paris, Monte-Carlo och San Remo.
1951 köptes bilen av 20-åriga sexbomben Diana Doors som vid tiden var
Englands bäst betalda skådespelare. Hon lät måla om den i ljusblått och
ändrade på lite
detaljer. Hon sa att
karossen passade hennes kropp (80 D) helt perfekt och att hon gillade
den genomskinliga ratten!!
På 1970-talet kom bilen till USA och motorn mm ersättes av en Oldsmobile
Toronado 7-litre V8 och fick framhjulsdrift! Bilen bytte ägare flera
gånger men 2003 totalrenoverades bilen och byggdes tillbaka till
original och det utseende den hade under Diana Doors tid.
Titta på alla bilder och njut. Jag lägger ut lite mer bilder under
kommentarsfälten från Concours dé Elécance tävlingarna under Sir John
Fauls tid.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg) |